032 360 321 servis@crnaic.hr

Što su i kako funkcioniraju ABS i EBD?

Moderni automobili opremljeni su hrpom napredne tehnologije i popis osnovne i dodatne opreme povećava se svake godine. Nekada je servo upravljač bio luksuz, kao i klima uređaj i radio sa CD-om, dok danas gotovo svaki novi automobil dolazi s parkirnom kamerom i navigacijom, a rijetkost nisu ni razne vrste auto-pilot sustava (adaptive cruise control), sustava za samostalno parkiranje (park pilot), kao i brdo sigurnosnih dodataka – upozorenje za napuštanje trake, prepoznavanje znakova, prepoznavanje vozila i pješaka prije sudara i još mnogo toga.

No, ono što gotovo svaki automobil ima, a često se zanemaruje njihova važnost, su ABS i EBD sustavi. Međusobno povezani sustavi kočenja (EBD ne može funkcionirati bez ABS-a) uvelike doprinose sigurnijem i učinkovitijem zaustavljanju automobila i danas je nezamisliv automobil bez njih.

ABS: Anti-lock Breaking System

ABS (Anti-lock Braking System) je elektroničko-hidraulički mehanizam, koji sprječava blokiranje kotača prilikom kočenja. Na taj način  ABS skraćuje zaustavni put automobila i omogućuje kontrolu automobila prilikom jakog kočenja. ABS se smatra najvažnijim dijelom aktivne sigurnosti u automobilu.

Prvi ABS sustav pojavio se još u dvadesetim godinama prošlog stoljeća, dok je ovakav ABS kakv poznajemo danas razvila tvrtka Robert Bosch GmbH (zaštitili su oznaku ABS za svoj proizvod) koja je na tržište 1978. godine izbacila elektronski sustav. Od 1991. ABS je obavezan u svim autobusima i tere4tnim vozilima.

EBD: ELECTRONIC BRAKEFORCE DISTRIBUTION

EBD, kratica za Electronic Brakeforce Distribution, elektronički je uređaj za raspodjelu kočne sile. Ovaj elektronički sustav se brine da se na svaki kotač raspodjeli sila razmjerna ukupnom opterećenju. Što to zapravo znači?

EBD prati podatke koji dolaze od senzora brzine na kotačima i pritisak ulja u kočionom sustavu, podatke od senzora zakretanja oko vertikalne ose (zanošenja) koji dolazi uz ESP, senzora koji prati okretanje upravljača, i na osnovu prikupljenih podataka kompjuter donosi procjenu o opterećenju kotača i sukladno tome raspodjeljuje silu kočenja po kotaču. 

Dobro je znati da postoji više vrsta ovakvih sustava i njihova učinkovitost ovisi o kvaliteti softvera i korištenju podataka dobivenih od senzora.