Sve što trebate znati o motornom ulju – 3. dio

Objavljeno 12/03/2019

Auto Servis Crnaić

 

U prošlom tekstu pisali smo o viskoznosti motornog ulja te smo pojasnili što znače oznake za viskoznost (SAE), a danas ćemo više govoriti o samoj kvaliteti morotnog ulja. U startu možemo reći da je najbolje držati se preporuke proizvođača automobila i birati ulje koje ima oznake za kvalitetu jednaku propisanima. No, s obzirom da postoji jako veliki broj proizvođača i proizvoda s velikim rasponom cijena, nije lako na prvu zaključiti radi li se o kvalitenom ulju ili ne.

Kvaliteta ulja označava se standardima

Kvaliteta motornih ulja za osobna vozila definirana je speifikcijama najpoznatijih proizvođača motora te međunarodnim specifikacijama za kvalitetu ulja:

  • ACEA – Association des Constructeurs Europeens d’Automobiles
  • API – American Petroleum Institute
  • ILSAC – International Lubricant Standardization & Approval Committee) i specifikacijama

ACEA standard

ACEA je u devedesetim godinama uvedena kako bi objedinula sve specifikacije, no i dalje imamo sve veći broj raznih specifikacija pojedinih proizvođača automobila. Danas ACEA specifikacija predstavljaju samo minimum zahtjeva koje ulje mora zadovoljiti. Proizvođači motora/vozila na to dograđuju svoje dodatne zahtjeve za kvalitetom ulja.

Četiri osnovne podjele prema ACEA-i:

  • ACEA A – ulja za benzinske motore u putničkim automobilima
  • ACEA B – ulja za dizel motore u putničkim automobilima i lakim teretnim vozilima
  • ACEA C – za motore sa katalizatorom ili motore sa niskom emisijom ispušnih plinova (pretežno za motore s ugrađenim DPF filterom)
  • ACEA E – ulja za dizel motore u komercijalnim vozilima (kamioni, autobusi itd.)

Postoje brojne ACEA kategorije motornih ulja koje se konstanto proširuju uslijed razvoja novih tehnologija pri izradi motora. Ulje označeno s ACEA određenim kodom jamči da je ono testirano po ACEA kriterijima i da sukladno tome zadovoljava određene standarde propisane od strane ACEA-e.

Uzmimo za primjer oznaku ACEA A3/B4. Kao što smo gore naveli, A i B znači da je ulje namijenjeno osobnim automobilima i lakim gospodarskim vozilima s dizelskim i benzinskim motorima višom razinom sulfatnog pepela, fosfora i sumpora.

Taj podatak možemo pronaći u tablici na ACEA službenoj stranici, gdje piše da A3/B3 označava:

“Ulje visoke smične stabilnosti (eng. stay in grade – otporno na promjene viskoznosti) namijenjeno za uporabu u osobnim i lakim teretnim vozilima, benzinskim motorima i dizel motorima visokih performansi sa direktnim ubrizgavanjem goriva”.

Na primjeru ulja Castrol MAGNATEC STOP-START 5W-30 A3/B4 jasnije ćemo pojasniti:

  • 5W-30 – odnosi se na viskoznost (pogodno je za korištenje pri temperaturama od -35 ºC do 35ºC), dok je oznaka A3/B4 oznaka ACEA standarda.
  • ACEA A3/B3 – ulje namijenjeno osobnim automobilima i lakim gospodarskim vozilima s dizelskim i benzinskim motorima višom razinom sulfatnog pepela, fosfora i sumpora.

Iz navedenog se može zaključiti da ovo ulje nije prikladno za atuomobile novije proizvodnje koji imaju DPF ili GPF filter! Isto će nam potvrditi i API oznaka, o čemu ćemo pisati dalje u tekstu.

Tražite li ulje za novije automobile, gledajte da ono ima ACEA oznaku C – ona predstavljaulja koja produljuju vijek filtera čestica dizel i benzinskog motora (DPF i GPF) i katalizatora te smanjuju potrošnju goriva.

API standard

API standard nam otkriva više o kvaliteti ulja i, posebno ukoliko na ulju nema ACEA oznaka proizvođača motora, API nam može reći radi li se o dovoljno kvalitetnom ulju s obzirom na vrstu motora u automobilu.

Najrasprostranjeniji API standard dijeli ulja na sljedeće oznake:

  • za benzinske motore ulja su označena slovom “S”, iza kojeg slijede uzastopna slova kako se razvijala tehnologija (po abecednom redu, npr. SA… SL, SM do SN, što je trenutačno zadnja oznaka).

SL oznaka je uvedena 2001. godine i tada je predstavljala ispunjenje svih normi. Sve ranije specifikacije uvedene prije SL su za današnje moderne motore zastarjele, a oznaka SN znači da motorno ulje ispunjava sve zahtjeve po posljednjim standardima (SN je uvedeno 2012. godine).

  • za dizelske motore (visokotlačne) ulja su označena slovom “C”, iza kojeg slijedi slovo (abecedni redoslijed) te potom brojka (npr. CF, CF-4, CG-4, CH). Kao i kod oznaka za ulja za benzinske motore, svako sljedeće uzastopno slovo iza slova “C” znači noviji standard i kvalitetnije ulje. Trenutačno najviša oznaka kod tih ulja je CK4.

Sve ranije specifikacije uvedene prije CH4 su za današnje moderne motore zastarjele. Ulje s oznakom CE  nije dovoljno kvalitetno za automobile koji su proizvedeni nakon 1994., ulje s oznakom CF dovoljno je dobro samo za automobile do 2009. godine Imate li automobil stariji od 10 godina možete koristiti ulje i s oznakama koje prethode CH4, budući da su podvrgnute normama testiranja koje su tada vrijedila. No, za današnje automobile sve starije od CH4 & CI4 specifikacije ulja ne predstavlja dovoljnu kvalitetu.

Posebno poželjno je koristiti ulja specifikacija – SL, SM, CH4, CI4, CJ5 i CK4.

Analizirat ćemo ponovno već spomenuto ulje Castrol MAGNATEC STOP-START 5W-30 A3/B4. Iako je riječ o poznatom brandu, to ne znači da je ulje dobro za svaki automobil. Ovo ulje ima API oznaku SL/CF što znači da nije prikladno za benzince koji su proizvedni nakon 2004. godine (SL oznaka) i dizelaše koji su proizvedeni  nakon 2009. godine (CF oznaka). Dakle, ne govorimo da je riječ o lošem ulju, no jednostavno nije prilagođeno novijim automobilima.

Želite li znati više o tome koje ulje koristitit prema godištu automobila pogledajte službenu stranicu APIa gdje je jasno navedeno koja ulja treba ili ne treba koristiti i zašto.

Svaki proizvođač automobila ( i motocikala) ima za određeni motor propisanu specifikaciju ulja koja je izražena standardom kvalitete i vrijednošću viskoznosti. Najlakši i najbolji način za odabir pravog ulja je  pridržavati se uputa koje je proizvođač automobila propisao. Nipošto ne kupujte ulja na kojima nije jasno napisano gdje su proizvedena i koja nemaju jasnu klasifikaciju prema ranije opisanim standardima.

Povezane vijesti

Osim udobnosti, amortizeri utječu i na zaustavni put!

Osim udobnosti, amortizeri utječu i na zaustavni put!

Kada govorimo o sigurnosti u vožnji, jedan od bitnijih dijelova automobila, uz kočioni sustav, gume i ovjes, su amortizeri. Često vlada krivo mišljenje da amortizeri imaju „samo“ funkciju ublažavanja treskanja i skakanja automobila, miješajući često amortizere i...

Rashladna tekućina- zašto je bitna i koliko često je treba mijenjati

Rashladna tekućina- zašto je bitna i koliko često je treba mijenjati

Rashladna tekućina, popularnije zvana “Antifriz”, je jako bitna tekućina koja ima svrhu čuvanja motora i dijelova motora. Antifriz štiti metalne dijelove hladnjaka i motora od korozije, čuva brtve i semeringe te podmazuje sustav.  Ljeti motor štiti od od pregrijavanja...

Kako produljiti vijek trajanja automobila

Kako produljiti vijek trajanja automobila

  Ovisno o kojoj marki automobila je riječ, postoje razlike u kvaliteti izrade kao i tehnologijama koje se primjenjuju i materijalima koji se koriste pri izradi. No, bez obzira radi li se o luksuznom ili „običnom“ autu, vozač i vlasnik može bitno utjecati na...

TREBAŠ SERVIS? DOGOVORI TERMIN U AS CRNAIĆ VINKOVCI