Sve što trebate znati o motornom ulju – 2. dio

Objavljeno 28/02/2019

Auto Servis Crnaić

 

U prošlom tekstu pisali smo općenito o motornom ulju, koliko često mijenjati ulje i filter ulja te kako provjeriti razinu ulja. Nastavno na taj blog danas ćemo pojasniti koje vrste ulja postoje, što predstavljaju oznake na pakiranjima te kako odabrati najbolje ulje za vaš automobil.

Osnovna podjela ulja

Motorna ulja  možemo podijeliti u tri najbitnije kategorije: mineralna ulja, polusintetička ulja i sintetička ulja.

Mineralna ulja su nastala kao destilat sirove nafte, najjeftinija su i koriste ih automobili starije proizvodnje te najčešće ne mogu zadovoljiti svojstva modernijih automobila.

Sintetička ulja su umjetna motorna ulja koja odlikuju velika otpornost pri visokim i niskim temperaturama te visoka učinkovitost. Sintetička ulja su najkvalitetnija te ujedno i najskuplja.

Polusintetička ulja su mješavina mineralnih i sintetičkih, nemaju toliko kvalitetna svojstva kao potpuno sintetička ulja i potrebno ih je češće mijenjati u odnosu na sintetička. 

Važno je napomenuti da smijete miješati dva slična ulja različitih proizvođača, bitno da su ulja iste gradacije (o čemu ćemo govoriti dalje u tekstu).

Polusintetička vs Sintetička Ulja

Polusintetička ulja sadržavaju aditive koje im daje svojstva kakva imaju sintetička. No, za razliku od sintetičkih, kod polusintetičkih ulja ti se aditivi troše i ulje gubi svoja svojstva. Što znači da s vremenom trošenja polusintetička ulja sve više sliče “običnim”, mineralnim uljima. Zbog toga je potrebna češća zamjena polusintetičkih ulja u odnosu na sintetička.

Potpuno sintetička ulja podobna su za ekstremnije uvjete (izrazito niske i visoke temperature, ovisno o gradaciji), izdržljivija su i otpornija i omogućuju bolje performanse automobila.

Ovu činjenicu potvrdilo je  American Automobile Association,  najznačajnija automobilska udruga u SAD-u, koja je provela istraživanje na tu temu. U svih osam testiranih kategorija sintetičko ulje je pokazalo bolje rezultate.

John Nielsen, izvršni direktor automobilskog inženjeringa i popravaka u AAA-i, rekao je: „Sintetička motorna ulja u prosjeku su bila 47% bolja od konvencionalnih ulja u različitim industrijskim testovima. Sa svojom superiornom otpornošću na propadanje, rezultati AAA pokazuju da je sintetičko ulje posebno korisno za novija vozila s motorima s turbopunjačem i za vozila koja često voze u prometu gdje se koristi” stop-start “, vuku teške terete ili rade u ekstremno vrućim ili hladnim uvjetima.”

Ukoliko Vam je od strane proizvođača preporučeno koristiti minimalno polusintetička ulja, tada ne smijete u automobil sipati mineralna ulja. S druge strane, korištenje full sintetičkih ulja Vam ne može škoditi. Najbolje je pridržavati se preporuke proizvođača.

Oznake na uljima – Viskoznost (SAE)

Oznake na motornim uljima se najčešće odnose na klasifikaciju prema viskozitetu ulja te na specifikacije prema postavljenim standardima.

Viskoznost ulja (tečnost ulja pri određenim temperaturama) se označava oznakom SAE (npr. SAE: 15W – 30) dok se kvaliteta motornog ulja isčitava iz oznaka za specifikaciju prema radnim karakteristikama, najčešće prema API (American Petroleum Institute) i ACEA (Association des Constructeurs Europeens d’Automobiles) standardima.

Visoznost ulja izražen gradacijom SAE zapravo nema toliko veze s oznakom za kvalitetu već se odnosi na tečnost ulja u odnosu na temperaturu okoline. Motorna ulja prema SAE standardnu dijelimo na 6 šest zimskih klasa viskoznosti (0W, 5W, 10W, 15W, 20W i 25W), i pet ljetnih klasa viskoznosti (20, 30, 40, 50 i 60). Mogu biti monogradna (samo za zimske ili ljetne uvjete) te multigradna (prikladna za veće temperaturne raspone). Sintetička ulja imaju veći temperaturni raspon, dok kod polusintetičkih ulja taj raspon ovisi o aditivima koji su dodani u njih.

Nije isto palite li automobil ako je vani -10 ºC ili +30 ºC i poželjno je u automobilu imati ulje koje je prilagođeno uvjetima u kojima se vozite kako bi od samog starta cijeli sustav bio dobro podmazan. Stoga je zimi poželjno ulje koje će izdržati niže temperature prije nego postane gusta masa, dok je ljeti poželjno imati ulje koje će i pri visokim temperaturama zadržati svoja svojstva.

U tablici možete vidjeti odnos tečnosti ulja i temperature s obzirom na SAE gradaciju.

Viskoznost motornog ulja u odnosu na temperaturu okoline

Uzet ćemo za primjer multigradno ulje koje ima SAE oznaku 15W – 30, prikladnom i za zimske i za ljetne uvjete vožnja. Oznaka W se odnosi na zimske uvjete (donju temperaturnu granicu – u ovom slučaju 15 W znači da se ulje ne bi trebalo koristiti gdje temperature padaju ispod -20 ºC jer je to granica tečnosti tog ulja). Oznaka 30 odnosi se na ljetne uvjete ( ovdje oznaka 30 predstavlja da je ulje prikladno koristiti na temperaturama do 30 ºC).

Primjer monogradnih ulja:

  • SAE 10W označava da je ulje prikladno koristiti na temperaturama od 0 ºC do – 25 ºC
  • SAE 30 prikladna za temperature u rasponu od -5 ºC do +35 ºC.

Treba imati na umu da se oznaka viskoznosti (brojka ispred slova W) odnosi na ulje kod hladnog starta, prije nego  ulje i motor postignu radnu temperaturu i ne označava viskoznost pri radnoj temperaturi. Drugi broj (oznaka nakon slova W) se odnosi na viskoznost pri temperaturi od 100 ºC. Niti jedna od ovih oznaka ne predstavljaju oznaku za kvalitetu ulja.

U sljedećem blogu govorit ćemo o klasifikaciji ulja prema američkim i europskim standardima te vas uputiti kako prepoznati kvalitetno ulje.

Povezane vijesti

Osim udobnosti, amortizeri utječu i na zaustavni put!

Osim udobnosti, amortizeri utječu i na zaustavni put!

Kada govorimo o sigurnosti u vožnji, jedan od bitnijih dijelova automobila, uz kočioni sustav, gume i ovjes, su amortizeri. Često vlada krivo mišljenje da amortizeri imaju „samo“ funkciju ublažavanja treskanja i skakanja automobila, miješajući često amortizere i...

Rashladna tekućina- zašto je bitna i koliko često je treba mijenjati

Rashladna tekućina- zašto je bitna i koliko često je treba mijenjati

Rashladna tekućina, popularnije zvana “Antifriz”, je jako bitna tekućina koja ima svrhu čuvanja motora i dijelova motora. Antifriz štiti metalne dijelove hladnjaka i motora od korozije, čuva brtve i semeringe te podmazuje sustav.  Ljeti motor štiti od od pregrijavanja...

Kako produljiti vijek trajanja automobila

Kako produljiti vijek trajanja automobila

  Ovisno o kojoj marki automobila je riječ, postoje razlike u kvaliteti izrade kao i tehnologijama koje se primjenjuju i materijalima koji se koriste pri izradi. No, bez obzira radi li se o luksuznom ili „običnom“ autu, vozač i vlasnik može bitno utjecati na...

TREBAŠ SERVIS? DOGOVORI TERMIN U AS CRNAIĆ VINKOVCI